Destin si viitor – Romania


Acum cativa ani eram un mare fan al destinului. Credeam puternic in semne si vedeam in jurul meu doar semne, o sarabanda de semne care se legau si contribuiau decisiv la rezultatul final, fie ca el era unul bun sau unul nefast. Imi placea sa spun ca universul lucreaza pentru mine sau imi varsam nervii pe nenorocitul de ghinion. Astazi, inteleg destinul ca un rezultat al efortului, prefer sa lucrez eu pentru univers si sa ma autocorectez atunci cand am ghinion.
E timpul sa ies din sfera generalista si sa intru in nisa pe care mi-am propus sa o ating.
Au trecut 2 saptamani de cand au avut loc alegerile pentru presedentia tarii, si mai sunt doar cateva ore pana la alegerile parlamentare din Republica Moldova. Este prima data cand imi exprim opinia despre situatia politica pe blof, desi este un domeniu pe care il urmaresc cu foarte mare interes de cel putin un an de zile. Am citit foarte multe analize atat inainte cat si dupa ziua istorica de 16 noiembrie. Istorica? Da, deoarece ce s-a intamplat in turul doi al alegerilor a fost de un imprevizibil total. Nu atat victoria lui Klaus Iohannis, pe care o anticipam inca dinainte de primul tur, deoarece electoratul de dreapta se strange in jurul candidatului de dreapta in turul 2 (chiar si in 2009, cand Crin Antonescu si-a indreptat alegatorii catre Mircea Geoana), dar si pentru ca am crezut intr-o implicare civica puternica din partea generatiei nascute in jurul anilor 90.
Am vazut o campanie electorala interesanta, chiar daca as tinde sa zic si slaba. O campanie electorala presarata cu mizeriile clasice din partea psdului: dezinformare crasa, promisiuni electorale fara acoperire sau clasicele pomeni mai ales in zona rurala, presarata cu un puternic accent pe partea de online si pe puterea voluntariatului din partea Monicai Macovei, cu o doza de controversa din partea Elenei Udrea, si o campanie foarte bine gandita si aplicata pe baza studiilor din partea acl. Nu am avut proiecte concrete de tara si argumentele sustenabilitatii lor, nu am avut o dezbatere profesionista intre candidati, cele 2 prezente televizate Ponta-Iohannis nu consider ca s-au putut numi dezbateri in adevaratul sens al cuvantului. De asemenea am putut observa atacuri grosolane la persoana, atat oficiale cat si prin canalele media de propaganda. Am avut un spatiu media poluat din care cu greu puteai discerne informatia de propaganda.
Dincolo de toate acestea am vazut o generatie care a crescut atat de frumos, atat de drept. O generatie care a crescut in aceasta pacaleala democratica inceputa de Iliescu in 90 si continuata de toti cei care i-au urmat. O generatie care poate inca are dificultati in a-si organiza viata intre orele de job in corporatie, nevoia de relaxare, vizitele la parinti si aspiratiile familiale. Poate avea dificultati in a-si prepara cina cu cele mai sanatoase alimente alese din acest imens bazar capitalist de consum sau a-si aranja habitaturile inchiriate. Dar cu siguranta este o generatie care a experimentat si a inteles niste valori democratice precum: respectul, bunul simt, implicarea, dialogul sau puterea exemplului.
Implicarea nu a insemnat doar prezenta masiva la vot, au fost foarte multi tineri care s-au inscris voluntari ca si observatori in sectii de votare, au dezbatut tema politica in familie sau in comunitatile in care traiau, au argumentat si i-au indemnat si pe altii sa se implice.
Toata opinia publica cred eu ca are de tras concluzii, si nu sunt putine:
Democratia inseamna educatie, spirit civic, initiativa, corectitudine. Totul pleaca de la educatie. Aceasta generatie a invins datorita educatiei pe care tinerii au primit-o initial de la parinti, si ulterior au continuat-o singuri. De asemenea, o alta concluzie care ar trebui sa o traga opinia publica este aceea ca nu a fost doar un vot antipsd, Klaus Iohannis a castigat pe mana lui, pe ceea ce reprezinta: o persoana serioasa, echilibrata, cu o organizare exemplara. Astept ca in 2019, Klaus sa le arate celor care spun ca este castigatorul unui vot antipsd, ca urmatorul mandat il va castiga cu un vot pro Iohannis.
A fost o victorie a lui Iohannis, dar si a democratiei, multumita generatiei 90, parintilor acestei generatii, datorita romanilor plecati in strainatate, si mai ales datorita implicarii civice. Este victoria vointei tinerilor de a-si face loc in clasa politica.
In Republica Moldova democratia este prezenta mai putin decat in tara noastra, educatia este mai slab dezvoltata, coruptia mai puternic infiripata, suficiente motive ca propaganda comunista sa indeparteze celalalt popor vorbitor de limba romana de noi. Tocmai de aceea am suficiente motive de ingrijorare ca drumul Moldovei se va indeparta definitiv de drumul Romaniei. Maine nu pot vota pentru un parcurs corect al Moldovei, asa ca nu imi ramane decat sa sper ca tinerii basarabeni vor prelua exemplul nostru si vor prelua initiativa in aceasta tara care se zbate intre progres si regres, intre democratie si comunism.

Ma intorc cativa ani in urma, si sper ca universul sa lucreze pentru o intreaga suflare romaneasca. Revin in prezent si am credinta ca Sfantul Andrei, ocrotitorul Romaniei, va ocroti Republica Moldova, iar luni putem sarbatori ziua tuturor romanilor, cu toti vorbitorii de limba romana pe acelasi drum catre viitor. Un drum catre viitorul nostru.

Lasă un răspuns

