Popa Claudiu, sau simplu: Dyde!


Primul interviu din seria „Interviu cu un om simplu” il are protagonist pe bunul meu prieten, Popa Claudiu. Imi ofera acest interviu in calitate (nu ca ar avea nevoie de vreo calitate, ca doar e blogul meu, deci fac ce vreau) de student. Este student in primul an la facultatea de jurnalistica din Sibiu. Iata ce ne zice omul:
Vlad:Salut
Dyde:Salut
Vlad:Cum este viata de student?
Dyde:Viata de student este faina, bine, facultatea este printre ultimele lucruri pe care la fac in Sibiu. La ce te referi cand spui viata de student?
Vlad:Strict la facultate.
Dyde:Sa fii student la jurnalistica in Sibiu este destul de fain, nu sunt cursuri multe, orarul este destul de lejer. Ca in orice facultate sunt mai multe tipuri de profesori, oameni inteligenti si interesanti de la care ai ce invata, insa si oameni plictisiti si plictisitori care te fac sa te intrebi cum de au ajuns asa de departe. Ai multe proiecte de prezentat, ceea ce iti dezvolta vorbitul in public. Si nu in ultimul rand pe langa facultate sunt destule baruri si sunt destui colegi de facultate dornici sa te insoteasca in ele inainte, dupa si in timpul cursurilor.
Vlad:Este echitabil raportul dintre ce credeai ca vei gasi la facultatea de jurnalistica si ce ai gasit?
Dyde:Stiam de la bun inceput ca o facultate de jurnalistica nu o sa te faca jurnalist. Daca vrei sa fi bun in domeniu, trebuie sa muncesti mult, jurnalismul se invata prin practica. Si totusi facultatea iti ofera o diploma care este necesara si cateva informatii de baza, nu in ultimul rand, poti sa cunosti oameni care pot sa te ajute mai tarziu.
Vlad:La prima intrebare ai subliniat programul lejer, zi-mi si dejavantaje.
Dyde:Pierzi timpul in facultate(rade), glumesc. Dezavantajele acestei facultati sunt aceleasi ca ale oricarei facultati din Romania, nu iti asigura un loc de munca dupa ce o termini. Poate nu ti-l asigura mai mult ca altele, este riscant sa vrei sa devi jurnalist in ziua de azi!
Vlad:De asta vroiam sa ma leg la intrebarea urmatoare, ce sanse crezi ca ai sa te angajezi in domeniu dupa terminarea facultatii? Da-mi un procent.
Dyde:Nu pot sa iti dau un procent, nu imi place matematica. Depinde de persoana, depinde ce faci in facultate. Daca doar te duci la cursuri si inveti nu este destul, trebuie sa citesti carti in plus, sa scrii in plus, sa cauti colaborari, sa iti faci experienta si sa iti faci o parere despre ce inseamna sa fi jurnalist. Jurnalismul din Romania difera fata de ceea ce vad oamenii in filme.
Vlad:Normal ca depinde de fiecare persoana in parte, asa se intampla in orice domeniu, dar ma refeream la cazul general, practic cat te ajuta diploma de la sfarsitul facultatii?
Dyde:Sincer, diploma nu te ajuta foarte mult din punct de vedere profesional, te ajuta din punct de vedere social, ai o facultate, si te mai ajuta sa intri in biroul unui director de ziar. De acolo te descurci singur. Aceasta diploma este certitudinea ca ai cateva cunostinte de baza, ca stii cativa termeni, si cateva moduri teoretice de a face ceva.
Vlad:Da-mi un calificativ pentru invatamantul din Romania (de la cel primar pana la cel universitar), si aici fac referire la sistem.
Dyde:Nu sunt in masura sa dau un raspuns obiectiv.Parerea mea este aceea ca daca vrei poti, sistemul schioapata, si inca foarte rau, nu se pune accentul pe lucrurile care conteaza cu adevarat, cum ar fi dezvoltarea elevului ca individ. Se pune accentul mai mult pe memorarea unor informatii, uneori si acestea invechite sau nefolositoare.
Vlad:Zi-mi o solutie pentru imbunatatirea lui.
Dyde:O solutie? Nu au gasit-o ministrii, poate o gasesc eu. Nu exista doar o solutie sau solutia magica, cel putin din punctul meu de vedere. Una dintre solutii ar fi aceea de motivare a elevilor, sa nu ii obligi sa invete, ci sa ii faci sa invete de placere, sa le arati ca informatiile acelea chiar ii ajuta.
Vlad: Si cum faci lucrul acesta?
Dyde: le dai informatii care chiar ii ajuta pe viitor, in plus cred ca modul de predare ar putea sa fie mai interactiv. Personalul ar trebui schimbat, dar in timp, sa se mentina o pondere intre profesorii vechi care au experienta si profesorii tineri care au un mod de gandire mai deschis, si mai practic.
Vlad:Iti place Romania?
Dyde:Da, imi place, este superba. Romania este foarte faina, oamenii de aici mai au cateva probleme, dar nu toti.
Vlad:Sau hai sa intreb altfel, ce iti place si ce nu iti place la Romania? (Il avertizez ca vorbeste prea mult si imi ocupa tot blogul)
Dyde:Nici intrebarea asta nu imi place, Romania nu este o lista cu lucruri bune si rele. Imi place Romania in conceptul de Romania, imi place Romania pentru ca sunt romani, imi place Romania deoarece cunosc multi romani care ma fac mandru sa imi placa Romania, si invers. Imi place mai mult Romania decat nu imi place Romania. Ce nu imi place in Romania este mentalitatea unor oameni, si de aici vin toate problemele Romaniei, de la gunoaie la conducere.
Vlad:Sa inteleg ca Romania este locul unde ti-ai dori sa iti petreci restul vietii.
Dyde:Sa imi petrec restul vietii suna ciudat. Vreau sa calatoresc, vreau sa vad lumea, vreau sa compar, dar cea mai mare parte din viata, da as vrea sa o petrec aici. Sunt multe lucruri de facut si asta imi place, se pot schimba multe si ar fi fain sa iau parte la aceasta schimbare.
Vlad:Sunt multe lucruri de facut. Ce ai de gand sa faci dupa facultate?
Dyde:Am multe planuri in cap acum, si sunt constient ca in 3 ani o sa vreau altceva. Momentan vreau sa fiu ziarist, vreau sa am o afacere proprie, vreau sa calatoresc. Insa intrebarea nu este bine pusa, nu intreba ce vrei sa faci dupa facultate, ci ce vrei sa faci.
Vlad:Tu esti la jurnalism, ai tot dreptul sa ma corectezi.
Dyde:Facultatea nu este doar lucru pe care trebuie sa il faci. Lasa intrebarea asta, dar voiam sa spun ca facultatea nu este foarte importanta si totusi este importanta. In anii de facultate te dezvolti, esti mai liber, cunosti mai multi oameni, iti faci o identitate. Pentru acest lucru cred ca este importanta o facultate, nu pentru informatiile de acolo, doar daca esti la inginerie sau ceva.
Vlad:Trecem un pic la problemele sociale actuale ale tarii, si chiar ale lumii.
Dyde:Chiar ca nu o sa mai ai loc. Bine (In timp ce imi trimite un screen cu Bob Marley si ma indeamna sa-l pun pe desktop).
Vlad:Zi-mi parerea ta despre democratia actuala din Romania, cum o intelegi?
Dyde:Nu prea imi place politica, deoarece am inceput sa o cunosc si din interior. Democratia exista, adica poti sa spui si sa faci ce vrei, e adevarat cu o oarecare cenzura, dar poti sa o spui. Multi parlamentari nu isi au locul acolo, sunt multi oameni tineri care au inceput sa intre in politica si lucrul acesta imi place, sper sa fie destul de integri si sa nu se lase prea rau manipulati si indoctrinati.
Vlad:Ai atins bine problema asta, actuala guvernare cat ti se pare de buna?
Dyde:(Rade) Nu imi place, nu imi place de Basescu si actuala guvernare din simplul motiv ca li s-au dat o sansa sa schimbe ceva si nu au facut prea multe. Nu stiu cat de buni ar fi fost altii, dar daca tot o luam pe ghicite hai sa le incercam pe toate.
Vlad:Esti de acord cu trimiterea soldatilor romani in zone de conflict, cum ar fi Irak sau Afganistan?
Dyde:Nu trebuie sa fiu eu de acord, dar intrarea Romaniei in NATO si UE ne obliga sa trimitem oameni acolo. Trebuie sa facem ce spun cei mai mari.
Vlad:Cat crezi ca s-a schimbat in bine Romania dupa intrarea in UE(financiar, mentalitate, dezvoltare)?
Dyde:Nu s-au schimbat prea multe, poate doar in rau, dar nu este neaparat vina aderari. Bine, acest lucru se datoreaza si unei proaste negocieri a aderari, poate sunt si cateva beneficii, cum ar fi acela de a calatori in europa fara pasaport, dar in mare suntem doar o simpla piata de desfacere. Sper sa nu fiu foarte pesimist.
Vlad:O ultima intrebare despre politica, care crezi ca a iesit mai avantajata dupa aderare, UE sau Romania?
Dyde:Momentan a iesit UE, dar si noi putem iesi. Putem sa luam multi bani de la ei, dau exemplu Ungaria sau Polonia. Dar pentru asta avem nevoie de proiecte si de oameni care sa faca acele proiecte. Cand o sa renuntam la aceasta mentalitate, zic eu balcanica, cu spaga si cunostinte, o sa putem sa facem mai multe.
Vlad:Trec un pic la niste intrebari de destindere, mai mondene, filmul preferat?
Dyde:Filmul preferat… sunt multe, imi plac in general filmele bune, care te fac sa visezi, care iti dau o doza de motivatie, Pursuit of Happines. Dar imi plac si comediile bune.
Vlad:Muzica preferata?
Dyde: Hip hop si rock.

Vlad: Artist?
Dyde: Nimeni altu, Spike, C.T.C, Veritasaga, asta e aiurea (sa ii zic pe toti, am multi artisti preferati). Nimeni altu.
Vlad:Pesimist sau optimist?
Dyde: Sunt ambitios.
Vlad: Esti un visator? Spune-mi visele tale.
Dyde:Da, visez, si inca mult. Visez sa scriu o carte, visez sa ajung in Cuba. Vad visele ca si planuri de viitor, lucruri pe care o sa le fac, doar ca nu acum.
Vlad:Am ajuns la final. Lasa-mi un mesaj mie si celor cativa cititori.
Dyde:In primul rand iti spun bafta la examenele ce vor urma si te astept in Sibiu, este un oras fain, si poti sa inveti multe lucruri de aici. Celor cativa cititori le recomand sa isi deschida putin ochiii si sa fie mai optimisti, se poate si mai bine, se poate si mai rau, depinde cum vezi lucrurile. Pace si sanatate inainte de toate.

2 comentarii

  1. dyde said,

    18 Ianuarie 2010 la 17:24

    imi place initiativa ta, eu am fost doar asa ca sa prinzi curaj, nu prea are omul ce sa invete de la mine.Astept interviuri interesante cu oameni faini din cat mai multe domenii.Ai grija de tine bafta.Oricum, m-am simtit onorat…

  2. gia said,

    22 Ianuarie 2010 la 21:20

    interesanta discutie..dar m-a cam facut s imi schimb parerea despre facultatea de jurnalism:-<..chiar unde vroiam eu s dau..asta daca luam bacul:)):)):-j..in fine…
    in rest..super thare blogu'colegu..tot asa:P


Lasă un răspuns

